Tamir&Bakım

BİR İNSANA ZORLA SEVDİREMESİN KENDİNİ.BANA GÜVEN DİYEMESİN.O BUNU HİSSETMİYORSA,TEK BİR SÖZ SÖYLEYEBİLİRSİN:SEN BİLİRSİN







OTO ARAÇLARIN KIŞA HAZIRLANMASI

Kış mevsiminde hava ve yol koşulları farklı olacağından aracınızı kış koşullarına
hazırlamalısınız . Bu nedenle:
Araçınızda  yapılmsı gereken bakımlar ...

  1-  Motor Soğutma Suyuna Antifriz Konulması: Kışın aşırı soğuktan dolayı motor
soğutma suyu donarak silindir bloğunun çatlamasına ve çeşitli arızalara neden
olmaktadır.Bu gibi arızaları önlemek için motor soğutma suyun donmaması sağlamak
için bulunulan yerin en düşük ısı derecesine göre belirli oranlarda motor soğutma
suya Antifriz konulmalıdır.

  2-  Benzinli araclarda Motor soğuk havalarda çalışması etkileneceğinden rölanti
devresinde stop eder.Bunu önlemek için yeni rölanti devresi ayarı yapılmalı ve jikle
devreleri gözden geçirilmeli ve ayarları kış mevsimine göre yapılmalı

  3-  Dizel Motorlarda yakıt ısıtıcı resisanstları kontrol edilmeli.resisants yeterince
ısıtmadığında eksozdan siyah duman cıkar.Kış Aylarında arabanızı
calıştırırken,anahtarı cevirip resistans sönme işlemini,iki defa yapakta fayda var...
 
 4-  Hava Filtresi Kışlık Konuma Alınmalıdır:Hava filtresi kışlık konuma getirilerek
motorun daha verimli çalışması için motor etrafında ısınmış  havanın içeri alınması
sağlanarak motorun çabuk ve verimli çalışmasını sağlamış olunur.

 5- Lastik Hava Basınçları Ayarlanması, Dışarıdaki havanın ısısından dolayı lastik
hava basınçları etkileneceğinden hava basınçları ayarlanmalıdır.Karlı ve buzlu
yollarda sürtünme katsayısı azaldığı için kaymalar olacağından bu olumsuzluğu
önlemek için araçlara kar tipi lastikler takılmalıdır.Araçların yolda giderken kayması
patinaj yapması Kaza yapma riskini artırır.Buneden ile araçlara kar lastikleri
takmak faydalıdır.Kar tipi lastik kullanmıyorsak,karlı ve buzlu yollarda normal
lastiklere patinaj zinciri takarak trafiğe çıkmalıyız.İyi bir sürüş ve frenleme
yapabilmek için lastik havalarının ve yüzeylerinin mutlaka kontrol edilmelidir.
Özellikle “Kabak Lastikler” yağışlı havalarda direksiyon hakimiyetini zorlaştırır ve
kazalara neden olmaktadır.Kabak lastiklerinizi değiştiriniz.Lastiklerin tamamını
değiştirebilirsiniz.Lastikleri iki ön veya iki arka olarak değiştiriniz.Tek olarak asla
araçlarda lastik değişimi yapmayınız.Lastiklerin dış desenlerinin ayni olmasına dikkat
edeniz.Lastik aşınmalarına dikkat ediniz lastikler ayni derece aşınmalıdır.Farklı
lastik aşınmaları araç kullanımını zorlaştırır kazalara neden olur.
Araç fren sistemini kontrol ediniz.Fren hidrolik yağının seviyesini,fren pedal
ayarlarını kontrol ediniz.Herhangi bir olumsuzluk var ise hemen bakım servisinde
ayarlar yapılmalıdır.

    7-Araçlarda uygun patinaj zinciri,kazma,kürek,takoz,refrektör,çekme
halatı,tuz ve patinaj zinciri bulundurulmalıdır.
 
    8-Kalorifer tesisatı gözden geçirilerek kontrol edilmelidir.

   9-Kış aylarında araçlarda elektrik sarfiyatı artar.Akü yoğunluğunun ayarı  
Yapılmalıdır. Kışın akü donmaması için tam şarj edilmelidir.Marj ve şarj Dinamosu
kontrolleri yapılmalıdır.Akünün kutup başları ve asit oranları  kontrol edilmelidir.Akü
kutup başlarına gres veya vazelin yağı sürülmelidir.Uzun zaman park halindeki
araçlar dört beş günde bir on beş  yirmi dakika çalıştırılmalıdır.Akü faal
tutulmalıdır.

  10-Yakıt filtresi ve karbüratör kontrollü yapılmalıdır.Yakıt filtresine girecek  Su
donarak aracın çalışması zorlaşır.Karbüratörün içerisinde bulunan toz ve Tortu araç
da yakıt sarfiyatını artırır.Bunu önlemek için karbüratör temizliği yapılmalıdır.Temiz
yakıt kullanılmalıdır.

  11-Çok soğuk havalarda aracın el frenini çekili unutmayınız.Aracınızı  vitese
takarak çok soğuk havalar da el freni yerine tekerleklerin inişte  ön kısmına,meyil
çıkışlı yerlerde tekerleklerin arka kısmına takozlama  yapılmalıdır.El freni buz
tutmuş ise sıcak su veya saç kurutma makinesi ile sıcak hava verilerek buz
çözülür.Araç ileri ve geri itmelerle fren normal  duruma getirilir.

  12-Araçların kapıları ve kapı kilitlerinin donmasını önlemek için kapı fitillerine ve
kapı kilitlerine ince bir kat vazelin yağı sürülerek donma tehlikesi önlenir.
Aracın camlarında buzlanmayı önlemek için yağlı emisünyonlar camlara
sürülmelidir.Cam silecekleri  düzgün ve kuvvetli şekilde çalışır durumda
olmalıdır.Aracın ısıtma ve havalandırma sistemleri iyi kontrol edilmelidir.
Mevsim itibarı ile camlar kapalı olacağından bir zehirlenme durumu olmaması için
aracın içerisine eksoz gazı girmemesine dikkat etmelidir.

  13-Araçların kaportası ve alt sac aksamları paslanmaya karşı ziftlenmelidir.

  14-Far ışıkları kontrol edilmelidir.Işıkların şiddeti ve ayarları yapılmalıdır.

  15-Karlı ve buzlu yollarda ani sert frenleme yapılmamalıdır.Kar tabakasının üzeride
seyir ederken frenleme ihtiyaç duyulmayacak bir hız   seçilerek gidilmelidir.Eğer
karlı ve buzlu yollarda durmak gerekiyor ise önceden mesafe tespit edilerek fren
pedalı yavaş yavaş pompalanarak hız azaltılmalı durma işlemi sağlıklı
sağlanmalıdır.Kesinlikle ani ve sert frenleme yapılmamalıdır.Ani sert frenlemede
araç kontrolden çıkar direksiyon hakimiyeti sağlanmaz araç kızak gibi kayarak
kazalara neden olmaktadır.
İnsanlar zorunlu olmadıkları takdir de  karlı ve buzlu havalarda özel araçları ile
karayollarını kullanmamalıdırlar. Bu durumlarda kitle taşıma araçlarını kullanmaları
daha doğru olacaktır.

 BİNEK ARACLARA YAPILAN KONTROLER : (60.000- 90.000-120.000 km) 

1-Motor yağı yağı değişimi 
 2-Filitre değişimleri :  
    a-Hava filitresi değişimi 
    b-yağ filitresi değişimi 
    c-yakıt filitresi değişimi
    d-Polen filitresi (klima filitresi)    
 3-Ön ve arka fren balatalarının kontrolü
 4-Firen sisteminin hidrolik kontrolü
 5-Şanzıman, aks ve mafsal körüklerinin kontrolü
 6-Şanzıman yağ kontrolü
 7-Akü konrolü,(şarj edip edmediği ölçümü)
 8-Cam silecek,ayar kontrolü 
 9-Soğutma sistemi kontrolü (klima gaz kontrolü) 
10-Şanzuman yağ kontrolü;Değişimi.
11-Şanzıman, aks ve mafsal körüklerinin kontrolü
12-Öntakım,rot,rotil,viraj demiri görsel kontol.
13-Aydınlatma far,sinyal,firen,geri vides lambaların kontolü,ayarları
14-Triger kayışı değişimi ve gergi rulman kontrolü, gerekirse değişimi -dizel araçlarda her:90.000 –Benzinli:120 000 km de bir değişir  
15-Vites kutusu yağ ve seviye kontrolü
16-V kayış değişimi,gerkirse kasnak rulman değişimi.
17-Benzinli,otogazlı araclarda,30,000km Bujilerin değiştirlmesi.
18-Bujilerin değiştirlmesi
19-Lastiklerin kontrolü ve diş derinliklerinin ölçülmesi,Lastik havalarının kontrolü
20-Motor sıvı kaçakları kontrolü, görsel kontrol.
22-Egzoz sızdırma kontrolü.
22-Kapı,menteşelerin ve sabitleyicilerin yağlanması.
  
ARABA TAMİR,ARABA BAKIM,ARABA ARIZALARI ve ÇÖZÜMLERİ
motor arızaları, motor bakımı, motor sorunları, sensör arızaları, araba hakkında bilgiler, ön takım
sorunları,2.el araba almak, lpg sorun ve çözümleri, İleri Sürüş Teknikleri, motor arıza sebepleri,
karbon temizleme, kaza tutanağı, lpg gaz ayarı, enjeksiyon arızası, tekleme, stop etme, motor
neden çalışmıyor, araba bakımı, araba çalışmıyor, araba tekliyor,fazla yakıt tüketimi, şarj
dinamosu,
 OTO BAKIM:
Genel olarak bakımları periyodik bakımlar ve ağır bakımlar olarak ikiye ayırabiliriz. Ağır
bakımlarda daha çok triger değişimi, fren balata değişimi gibi ağır işçilik gerektiren işlemler
varken, periyodik bakımlar arabanızın kusursuz çalışması icin genel olarak filtre değişimleri ve
detaylı kontrolleri içerir. Konuyu biraz daha açacak olursak periyodik bakımlarda;


- Yağ filtresi değişimi- Hava filtresi değişimi- Polen filtresi değişimi- Yakıt filtresi değişimi
- Motor yağı değişimi- Motor bakımı- Fren bakımı- Ön takım kontrol

Ancak tekrar belirtmek gerekir ki arabanızı kullanım şeklinize, arabanızı kullandığınız yere ve
arabanızın bakımlarının düzenli yapılıp yapılmadığı gibi pek çok farklı değişkene göre bakım
ihtiyaçları değişkenlik gösterebilmektedir. Bu sebepten yapılacak kesin değişimlerin dışında
arabanızı kontrol edecek ustanın hem aracınızı iyi tanıyor olması hem de itinayla check-up
işlemini yapıp size arabanızın durumunu söylüyor olması önemlidir. Haliyle işin içinde bu kadar
değişken varken bu işlemlerle ilgili sabit bir fiyat belirlenmesi gerçekten zordur. Dilerseniz
 http://erdaloto.blogspot.com.tr/
 anlaşmalı olarak servisimizden oto arabanız için periyodik bakımı için teklifler alabilir,
güvenilir ve kaliteli hizmete, uygun koşullarda sahip olabilirsiniz.

PERİYODİK BAKIM ÖNEMLİ
Periyodik bakım kuşkusuz tüm araçlar için önemlidir ancak dizel araçlarda periyodik bakımın önemi
daha da fazladır. Örneğin, sistemde mazotu süzen, içindeki kirli partikülleri ve suyu ayrıştıran
mazot filtresi, zamanla işlevini kaybeder. Yıpranmış mazot filtresi, enjektörleri tıkar, sistem
basıncını düşürür, egzozdan atılan zehirli gazların artmasına yol açar ve bir bütün olarak aracın
performansını düşürür.
Diğer bir konu ise, dizel aracınızın akü değişiminin bu konuda uzman bir kişi tarafından değişiminin
yapılmasıdır. Akü, araç üzerindeki diğer tüm elektronik sistemlerle uyumlu çalıştığı için akünün
dikkatsiz bir şekilde değiştirilmesi esnasında dizel enjeksiyon sisteminin elektronik beyni bu
uygulamadan zarar görebilir.
Basitleştirip Madde Madde sıralarsak bütün bunları
1-Uzun süre yüksek devirde dizel araç kullanılmaz, bu motoru aşındırır pompayı zorlar
2-Dizel araç boşta kullanılması sakıncalıdır,. Çünkü boşta iken motor bir miktar soğur ve piston
yağması azalır birden 5. viteste 3000 devre getirince araç 700 devirden 3000 devre aradaki
yağlamayı hemen yapamaz ve bu uzun vadede piston segman ve gömleğe zarar verebilir.
3-Dizel araçlara alınan mazota çok dikkar edilmeli özellikle turbolu dizel araçlarda bu konu çok
daha hassastır…
4-Mutlaka Turbo devrede olacak devirde aracınızı kullanın.Devirsiz Kullanmak Turboya cidd
zararlar verebilir.
Tasarruflu ve kaliteli dizel kullanımı için ;
Sürücülerin bir bölümü (taksiler dahil) dizel motoru benzinli motor gibi kullanıyor, üst vitese
geçmeden önce 4000-4500 devir/dakika’ya kadar çıkıyor. Halbuki, dizel motorların verimliliği
(çoğunlukla) 3500 d/d’den sonra hızla düşmeye başlıyor. Hem daha iyi hızlanma hem de daha
düşük yakıt tüketimi için üst vitese geçip, torkun en yüksek olduğu 2000 ile 3500 arasındaki
devirlerden yararlanmak gerekiyor. Ekonomik kullanmak istiyorsanız, tercihen 2000 ile 3000 d/d
arasında kalınmalı. Yani, 3500 d/d’deyken hızlanmak istiyorsanız yapmanız gereken en doğru şey
önce üst vitese geçip ondan sonra gaza basmak olacaktır. Dizel motorların özellikleri genel olarak
benzese de, tork eğrileri (hangi devirde ne kadar tork sunduklarını gösteren grafik) ve vites
oranları farklılıklar gösteriyor. Bu nedenle, araçla ilgili biraz bilgi edinmek aracı daha verimli
kullanmak açısından yararlı olur. Doğrudan direksiyona oturan biri de motorun hangi devirden
itibaren iyi tepki göstermeye başladığını ve bu yüksek çekiş gücünün hangi devirlere kadar devam
ettiğini zaman içinde anlayabilir ve alışabilir. Motorun özelliklerine uygun bir şekilde
kullanılmasıyla hem daha iyi performans elde ediliyor hem de yakıt tüketimi düşüyor.
Dizel motor kullanım tekniği
Dizel satışlarının artması ve dizel motorlu araçların trafiğe çıkmasıyla birlikte bazı uyum sorunları
da yaşanmaya başlandı. Sürücülerin bir bölümü (taksiler dahil) dizel motoru benzinli motor gibi
kullanıyor, üst vitese geçmeden önce 4000-4500 devir/dakika’ya kadar çıkıyor. Halbuki, dizel
motorların verimliliği (çoğunlukla) 3500 d/d’den sonra hızla düşmeye başlıyor. Hem daha iyi
hızlanma hem de daha düşük yakıt tüketimi için üst vitese geçip, torkun en yüksek olduğu 2000
ile 3500 arasındaki devirlerden yararlanmak gerekiyor. Ekonomik kullanmak istiyorsanız, tercihen
2000 ile 3000 d/d arasında kalınmalı. Yani, 3500 d/d’deyken hızlanmak istiyorsanız yapmanız
gereken en doğru şey önce üst vitese geçip ondan sonra gaza basmak olacaktır. Dizel motorların
özellikleri genel olarak benzese de, tork eğrileri (hangi devirde ne kadar tork sunduklarını
gösteren grafik) ve vites oranları farklılıklar gösteriyor. Bu nedenle, araçla ilgili biraz bilgi
edinmek aracı daha verimli kullanmak açısından yararlı olur. Doğrudan direksiyona oturan biri de
motorun hangi devirden itibaren iyi tepki göstermeye başladığını ve bu yüksek çekiş gücünün hangi
devirlere kadar devam ettiğini zaman içinde anlayabilir ve alışabilir. Motorun özelliklerine uygun
bir şekilde kullanılmasıyla hem daha iyi performans elde ediliyor hem de yakıt tüketimi düşüyor.

OTO DEBRİYAJ SİSTEMİ NASIL ÇALIŞIR.
Debriyaj sistemi şanzuman ve motor arasında bağlantıyı sağlar ve çalışması  çok basittir.
Debriyaj balatasına bastığımız anda motor ile şanzumanın bağlantısı kesilir bu kesilme anıda
vides değiştiririz ''Otomatik otolarda ise bu işlemi kendisi yapar'' ve tekerlere motordan
giden hareket engellenir. Bıraktığımızda ise tekrardan hareket bağlantısı sağlanır.

-Debriyaj ömrü ne kadardır?
Debriyaj balatasının ömrü tamamen kullanıma bağlıdır. Şehirler arası yollarda kullanılan  
araçların debriyajları daha çok dayanır ayrıca sürücünün de araba sürüş şeklide debriyajın
ömründe çok etkilidir. Normal şartlarda debriyaj balatası 100000 km civarı sorun çıkartmaz
fakat bahsedilen sebeplerden dolayı 30000 km dede bitebilir 150000 km yide geçebilir.Tamamen
kulanıcıya,ve trafik durumuna bağlıdır.
-Debriyaj balatısının bitmiş olduğu nasıl anlaşılır eskime belirtileri nelerdir?
Debriyaj balatası eskime belirtilerini debriyajın üsten kavraması (çözülebilir sorun), debriyaj
pedalının sertleşmesi, debriyaj pedalına basılması ve bırakılması esnasında azalıp çoğalan şırıltı
ses bilya sesi son olarak ise çekişten düşmedir.

-Debriyajın üsten kavraması bunun sebebi başta debriyaj balatası aşınmadır.
 Telli sistem kullanan araçlarda bu sorun  belli sınırlar dahilinde giderilebilir. Fakat telli debriyaj sistemi kullanımı yeni model araçlarda azdır.

-Debriyaj pedalının sertleşmesi bunun sebebi debriyaj baskısının aşınmasıdır. Genellikle düzgün
kullanılan arabalarda balata bitmeside baskı aşınır ve debriyaj pedalı çok sertleşir  Çözümü
debriyaj baskı balatanın komle değişmesidir.

                OTOMOBİLLERDE FREN SİSTEMİ.
 Fren  sistemi sayesinde otomobillerde güvenli yol almaktayız.  Modern araçlarımızın tamamında disk fren sistemi kullanılmaktadır.İşte,otomobil fren sistemi nasıl çalışır?
Aslında bir araç içindeki frenler, kinetik enerjiyi, ısı enerjisine çeviren enerji değişim araçlarıdır. Fren sistemi çok kuvvetli basınç uygulayan durdurma kuvvetidir. Frene bastığınızda, motor tarafından ilave güç uygulanır
 

                 FREN SİSTEMİNİN ÇALIŞMASI
Fren yapmak sürücünün, Ayağınızla frene bastığınızda mekanik olan ayak basıncını, hidrolik basınca çevirir. Fren boruları, fren hortumları her bir tekerlekte olanfren silindirlerine ''piston''bağlıdır. Ön balatalar, arka balatalar, ön fren disklerine sürtünmeye başlar ve sürtünme kuvveti aracı yavaşlatır. Özetle, arcın frensistemi basit manada böyle çalışmaktadır. 
Fren sistemleri günümüzde, ön frenlere yerleşen diskler arka kampanalar da da kullanılmaya başlamıştır. Böylece performans arttırılmış ve güvenli sistemler oluşmuştur.
                  FREN  SİSTEMİ NELERDEN OLUŞUR
Bir araç içinde olan disk frenler, kaliper, piston, balata, disk ve bağlantı elemanlarından oluşur. Araç içinde fren pedalına basıldığında hidrolik sıvı hızla boruya geçer. Sıvı sıkıştırılmadığından basınç ile kaliperlerin arasındaki balata pistonuna iletilir. Piston bu hareket ile yer değiştirmek zorunda kalır. Balatalar ve disk sıkılmaya başlanır frenlemenin sürtünme enerjisi başlamış olur. Bu sürtünme çok yüksek ve kuvvetlidir. Araç yavaşlamaya başlar ve durur. Disk sistemli frenler en güvenilir sistemlerdir. Çünkü kanpana ısınmaya karşı iç kısımda hava kanalları vardır.